Podsumowanie 2020 i plany na 2021
Powiedzieć, że rok 2020 nie był rokiem łatwym, to stwierdzenie aż nadto oczywiste. Pandemia dała się nam we znaki zarówno pod względem społecznym, biznesowym i ekonomicznym.
Powiedzieć, że rok 2020 nie był rokiem łatwym, to stwierdzenie aż nadto oczywiste. Pandemia dała się nam we znaki zarówno pod względem społecznym, biznesowym i ekonomicznym.
Jak zatem Massi przebrnęło przez ten pełen wyzwań czas? Zapraszamy do lektury naszego podsumowania zeszłego roku oraz planów na rok 2021.
Marzec 2020 to miesiąc, w którym musieliśmy szybko dokonać zmian w naszej strategii. Jako firma rodzinna, gdzie ścieżka decyzyjna jest krótka, mogliśmy podjąć zdecydowane kroki i w szybkim tempie je zrealizować. Zdawaliśmy sobie sprawę, że obostrzenia znacznie ograniczą nasze działania w kanale tradycyjnym, opierającym się na sprzedaży w salonach wyposażenia wnętrz i salonach łazienkowych.
Postawiliśmy przed sobą trzy cele: zachowanie miejsc pracy, utrzymanie dotychczasowego poziomu wynagrodzeń naszych pracowników oraz realizację założonych celów sprzedażowych. Inaczej niż wiele organizacji i przedsiębiorstw, nie zahibernowaliśmy naszego rozwoju, ale podjęliśmy wyzwanie, jakie postawiła przed nami sytuacja społeczno-gospodarcza.
Rozwój kanału sprzedaży e-commerce
Efektem zmian w strategii było uruchomienie w przeciągu dosłownie paru tygodniu sklepu internetowego Massi (https://sklep.massi.pl/), w którym wystawiliśmy całą naszą ofertę wanien wolnostojących, ceramiki łazienkowej, rozwiązań prysznicowych oraz akcesoriów i usług personalizacji łazienki. Ze względu na to, że czas nie sprzyjał na długie poszukiwania idealnie skrojonych pod nasze potrzeby rozwiązań, zdecydowaliśmy się na uruchomienie tego kanału sprzedaży na gotowym oprogramowaniu w modelu SaaS.
Zaletą takiego rozwiązania jest niewątpliwie szybkość jego implementacji i integracji z funkcjonującym w naszej organizacji systemem CRM, obsługa Allegro, zintegrowane moduły płatności i mnogość dostępnych szablonów, które po przystosowaniu do naszego brand booka, mogliśmy wykorzystać w sklepie. Nasz sklep internetowy dedykowany jest klientom indywidualnym, którym oferujemy nasz asortyment w cenach katalogowych brutto.
Kolejnym krokiem zmierzającym do realizacji postawionych celów, było przekierowanie sprzedaży z kanału tradycyjnego do dedykowanego panelu e-commerce B2B, gdzie partnerzy handlowi oraz projektanci posiadający konta klienckie mogli w łatwy sposób dokonywać zamówień. Jako że pierwsze miesiące lockdownu wiele osób postanowiło wykorzystać na realizację odkładanych planów remontowych, okazało się, że panel B2B doskonale sprawdza się w realizacji szybkich zamówień naszych partnerów.
Równolegle oferowaliśmy możliwość złożenia zamówień na nasze produkty przez telefon oraz bezpieczną dostawę zamówień prosto do drzwi klienta indywidualnego, dzięki czemu skracaliśmy czas oczekiwania na produkty.
Postawiliśmy również na wzmocnienie komunikacji marketingowej z partnerami, projektantami i klientami indywidualnymi za pomocą regularnego newslettera, w którym informujemy o naszych akcjach promocyjnych i nowościach produktowych.
Wszystkie powyższe działania umożliwiły nam zapewnienie ciągłości funkcjonowania naszej firmy w tym niełatwym czasie. Niemniej jednak pojawiały się wyzwania związane z przerwaniem łańcucha dostaw, co przekładało się na zmniejszoną dostępność naszych bestsellerowych produktów. Staraliśmy się realizować nasze dostawy w jak najkrótszym możliwym terminie, jednak jak wiele firm i nam pandemia dała się tutaj we znaki. Z tej sytuacji wyciągnęliśmy wnioski, zmieniając plany produkcyjne i akceptując wzrastające drastycznie nawet o kilkaset procent koszty transportu.
Plany na 2021
Rok 2020 był niełatwy, ale wyszliśmy z niego obronną ręką i nie ustajemy w rozwoju naszej firmy. Jakie zatem plany mamy na ten nadchodzący Nowy Rok? Nasze działania w najbliższym czasie chcemy skoncentrować na dwóch filarach:
- Zapewnienie jak najlepszego doświadczenia zakupowego dla naszych klientów
Zależy nam, aby klient z każdego segmentu: od B2B, poprzez kanał projektancki, na kliencie indywidualnym skończywszy, robił zakupy na Massi szybko, sprawnie, bez przeszkód. Istotne tutaj będzie rozwijanie i optymalizowanie procesów obsługi klienta oraz regularne dostarczanie wyczerpujących informacji o nowościach produktowych, promocjach, wyprzedażach.
Jednym z kluczowych elementów jest rozwój i wypracowanie najwyższych standardów współpracy z salonami łazienkowymi i salonami wyposażenia wnętrz. Chcemy wprowadzić regularne szkolenia produktowe i zadbać wspólnie z naszymi partnerami o dobrą ekspozycję produktów Massi.
Na liście naszych projektów znajduje się również szereg nowych aktywności wspierających kanał projektancki w ramach programu „Łazienka Też Człowiek”.
Z myślą o usprawnieniu procesów obsługi klienta, procesów sprzedażowych, logistycznych i marketingowych planujemy również szereg projektów technologicznych. Ich wdrożenie pozwoli na zautomatyzowanie, a co za tym idzie również usprawnienie procesów realizacji zamówień i komunikacji.
- Dalszy rozwój oferty produktowej
Po pierwsze - człowiek!
Myślą przewodnią w Massi jest człowiek i to z myślą o nim, o naszych klientach i użytkownikach łazienek tworzymy naszą ofertę. Chcemy, aby nasze produkty były dopasowane do potrzeb użytkownika, a łazienki, które z ich wykorzystaniem powstają, wpisywały się w styl i charakter ich właścicieli. Dlatego istotne jest dla nas przedstawianie łazienek w kontekście i spójnej całości w postaci zestawów, które mogą stanowić inspirację dla klientów i projektantów. W tym roku również kontynuujemy te działania i będziemy chcieli nadal proponować interesujące zestawienia produktowe w postaci zestawów kompletnych łazienek, w których każdy będzie mógł poczuć się sobą.
Kładziemy też nacisk na wdrażanie asortymentu odpowiadającego na zapotrzebowanie klientów. Proces ten rozpoczęliśmy już w mijającym roku 2020, poprzez wprowadzenie szeregu nowych produktów, m.in. kolorowej ceramiki MOLIS, grzejników oraz wanien i umywalek z konglomeratu. W roku 2021 planujemy uzupełnienie naszej oferty kolejne kategorie, mając na uwadze nie tylko trendy rynkowe, ale przede wszystkim jakość oferowanego asortymentu, jego dostępność i kompletność informacji oraz materiałów marketingowych.
Jest to szczególnie istotne dla projektantów i designerów, którzy chętnie i regularnie wykorzystują dostępne na naszych stronach pliki do tworzenia inspirujących aranżacji i wizualizacji.
Na rok 2021 patrzymy z optymizmem i wiarą, że nasze plany i działania przyczynią się do obopólnych wzrostów biznesowych, zarówno naszych, jak i naszych partnerów, jak i projektantów i architektów. Mamy również nadzieję, że dzięki naszym produktom i gotowym zestawom łazienkowym, nasi klienci będą mogli poczuć się sobą.
Witaj w Łazience 2021!