Ciągle rosnąca liczba firm w branży łazienkowej wbrew pozorom nie ułatwia wyboru kontrahenta do stałej współpracy. Dystrybutorzy i architekci często nie wiedzą, jak sprawdzić rzetelność producenta i jakość oferowanego przez niego towaru.

W konsekwencji ograniczają swój wybór tylko do znanych marek. Sięganie wyłącznie po to, co znane i sprawdzone, chociaż w pewnym stopniu gwarantuje deklarowaną jakość i bezpieczeństwo, zamyka nas na wiele ciekawych i równie solidnych rozwiązań w konkurencyjnych cenach oraz pozbawia szansy skorzystania z atrakcyjnych profitów, często zapewnianych przez mniejszych partnerów. Dlatego warto wiedzieć, jak weryfikować kontrahentów, bo staż i rozpoznawalność na rynku nie są oczywiście jedynymi wskaźnikami rzetelności.

  1. Ustal status formalny kontrahenta

To podstawowy krok w każdej branży. Pozwala dowiedzieć się, czy nasz potencjalny kontrahent faktycznie istnieje, na jakiej podstawie prawnej działa, czy podaje nam prawdziwe dane, a czasem także, czy jest wypłacalny. Możliwości weryfikacji – również bezpłatnych, obecnie jest wiele. Najważniejsze rejestry, które można przeglądać bezpłatnie przez Internet, to:

  • Krajowy Rejestr Sądowy (KRS), z którego dowiemy się o formie prawnej podmiotu, adresie siedziby, numerach NIP i REGON, członkach i organach czy o kondycji finansowej spółki prawa handlowego (na podstawie sprawozdań finansowych);
  • Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG), gdzie obowiązkowemu wpisowi podlegają osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (również w formie spółki cywilnej);
  • Biała lista podatników VAT, która umożliwia sprawdzenie aktualnego statusu podatnika w świetle podatku VAT oraz istotnych danych związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (np. numeru rachunku bankowego).

Potencjalnego kontrahenta możemy również zweryfikować m.in. w Krajowym Rejestrze Długów oraz w Rejestrze Dłużników Biura Informacji Gospodarczej (BIG) – usługi te w większości są płatne. Rzetelny dostawca powinien posiadać także:

  • wymagane prawem zezwolenia, polisy i certyfikaty (np. CE)
  • profesjonalne zaplecze organizacyjno-techniczne
  • fizyczną siedzibę firmy
  • kapitał zakładowy adekwatny do skali prowadzonej działalności i planowanych transakcji (dotyczy spółki kapitałowej)
  1. Sprawdź doświadczenie

Godni zaufania producenci/dostawcy nie istnieją na rynku od wczoraj. Obecnie łatwo można zweryfikować, od kiedy firma działa, a nawet z kim do tej pory współpracowała. Warto sprawdzić, jak dba o wizerunek – swój i swoich partnerów. Czy uczestniczy w targach i konferencjach branżowych, wypowiada się w mediach, otrzymuje nagrody branżowe i jest widoczna w sieci? Należy przyjrzeć się także doświadczeniu właścicieli, ponieważ może się okazać, że za młodą firmą stoją ludzie z wieloletnią praktyką zawodową i biznesową.

  1. Zapoznaj się z opiniami

Autentyczne opinie o producencie/dostawcy i produktach z jego portfolio są cennym i rzetelnym źródłem informacji. Ważne, by czytać wyłącznie opinie potwierdzone, czyli pochodzące od osób, które faktycznie współpracowały z daną firmą bądź używały jej produktów. Warto zerknąć także na recenzje pozostawione na Facebooku i w wizytówce Google oraz na wypowiedzi obecnych i byłych pracowników. Anonimowe wpisy na forach raczej traktujmy z dystansem.

  1. Zweryfikuj gwarancje

Dobry producent/dostawca wie, co sprzedaje i jest pewny co do jakości swojego towaru, więc nie boi się zaoferować nawet 10-letniej gwarancji. Im dłuższy okres gwarancji, tym większa pewność bezproblemowej eksploatacji wyrobów i utrzymującej się latami estetyki. Warto zaznaczyć, że w Massi, po rejestracji zakupu, klient może przedłużyć okres gwarancji z 5 do aż 10 lat.

  1. Przyjrzyj się jakości obsługi

Przy wyborze kontrahenta nie tylko jakość produktów ma znaczenie. Rzetelny partner powinien oferować kompleksową obsługę: od doradztwa przy wyborze optymalnych rozwiązań, przez koordynację zamówień i realizację dostaw, po profesjonalną opiekę posprzedażową. Informacje na temat czasów i sposobów realizacji dostaw, polityki zwrotów i reklamacji oraz zasięgu działania są kluczowe dla klientów końcowych.

  1. Zapytaj, co zyskasz, dzięki współpracy

W zależności od tego, czy jesteś architektem, szukającym innowacyjnych rozwiązań do tworzonych projektów, czy dystrybutorem wyposażenia łazienkowego, który chce zwiększyć sprzedaż i konkurencyjność oferty, możesz oczekiwać od potencjalnego kontrahenta innych korzyści.

Jesteś architektem lub projektantem? Dobry dostawca powinien zaoferować Ci:

  • Dedykowany program partnerski
  • Wsparcie marketingowe i merytoryczne
  • Stały rozwój przez udział w szkoleniach
  • Konkursy z (wartościowymi) nagrodami
  • Dostęp do bazy plików 3D w różnych formatach
  • Nowoczesne rozwiązania i technologie dostępne w standardzie
  • Produkty ułatwiające projektowanie (kompletne zestawy, ponadczasowy design)
  • Rozwiązania zwiększające konkurencyjność (wiarygodna marka, solidne wyroby)
  • Obsługę przez pracownika, który zna realia Twojej pracy

Jesteś dystrybutorem wyposażenia łazienek? Dobry dostawca powinien zaoferować Ci:

  • Produkty dopasowane do faktycznych oczekiwań rynku – nowoczesne i uniwersalne, w przystępnych cenach, chętnie wybierane przez konsumentów i projektantów
  • Powtarzalną, najwyższą jakość rozwiązań i precyzyjną informację o dostępności
  • Dostęp do różnorodnego, stale rozwijanego asortymentu
  • Stabilną i transparentną politykę sprzedażową
  • Korzystne warunki handlowe, aby klienci kupowali właśnie u Ciebie
  • Szerokie wsparcie marketingowe, reklamowe, merytoryczne i sprzedażowe
  • Dogodne formy składania zamówień (np. przez platformę online)
  • Sprawne rozpatrywanie reklamacji (np. w systemie gwarancji door-to-door)
  • Terminowy, bezpieczny transport zamówień

Pamiętaj, że rzetelność wybranego kontrahenta w dużej mierze przekłada się na Twój wzrost, zaufanie klientów i pozycję na rynku, dlatego nie wahaj wymagać.